Startos mozdonyvezetők Ausztriában

Gratulálunk a MÁV-Start mozdonyvezetőinek – köztük a résztvevő Tagjainknak is, akik sikeres mozdonyvezető vizsgát tettek Ausztriában az „Irány Bécs” program keretében. Egy tagunk beszámolóját fogadjátok szeretettel.

Mint tudhatjátok a MÁV-Start néhány kiválasztott és komoly szűrésen átesett mozdonyvezetője az elmúlt hónapokban az ÖBB Personenverkehr AG-nál vett részt képzésen, hogy a jövőben egyes nemzetközi vonatokat Bécsig továbbítson. 5 tagunk is részt vesz a napokban végződő képzésen, így úgy gondoltuk számot adunk erről Nektek!

Először is tisztázzuk a projekt lényegét és fontosságát. A MÁV és az ÖBB, mint társvasútak, valamint a két ország politikai vezetése több, egymáshoz kapcsolódó Európai Uniós CEF projekt keretében célul tűzte ki, hogy Budapest és Bécs között a menetidőt mintegy 15 perccel csökkentse. Ennek keretében épül ki az ERTMS rendszer keretében az ETCS vonatbefolyásoló berendezés a magyar és osztrák hálózaton, illetve a határon történő megállás is nélkülözhető lenne. Ehhez viszont olyan vonatszemélyzet szükséges, aki mindkét ország infrastruktúrájára megfelelő ismeretekkel rendelkezik. Ezért nyílt lehetőség a magyar mozdonyvezetők osztrák képzésére, valamint januártól az osztrák mozdonyvezetők itthoni képzésére is. A mi részünkről a gondos nyelvi és egyéb kompentenciák mindkét fél részéről történő felmérése után végül most 12 magyar mozdonyvezetőnek +1 mérnöknek nyílt lehetőség a képzésre Ausztriában.

A képzés során lényegében a számunkra újdonságokat volt csak szükséges tanulnunk. Tehát alapvetően csak infrastruktúra ismereteket kellett elsajátítanunk, alap műszaki ismereteket már nem, ugyanis a képzési rendszer elfogadhatóvá tette az itthon megszerzett tapasztalatokat. A képzés augusztus 7-én indult és közel 3,5 hónap hosszúságú. Az első nap hatalmas izgatottsággal mentünk ki, hiszen egy hatalmas ismeretlen dologra vállalkoztunk, nem tudtuk mi vár ránk. A képzés elméleti része során hétfőtől péntekig tartózkodtunk kint, minden hétvégén haza járhattunk. Meglepő módon nagyon baráti és korrekt módon vártak minket az oktatóink, és végig éreztük a folyamatos törődésüket. A tudásszintüket folyamatosan, minden héten dolgozatok keretében kontrollálták. Aki a német nyelvben jártas, az tudja, hogy geográfiai területenként rengeteg dialekt előfordul, azonban az oktatóink ezt nélkülözve nagyon érthetően kommunikáltak velünk, hiszen céljuk volt az, hogy mindent megértsünk, ami a képzés során elhangzik. Nyílván ennek voltak nehezebb időszakai, de minden nap este közösen összeült a csapat és együtt tanulva próbáltuk a megszerzett ismereteket rögzíteni, emelett a német tudásunkat is fejleszteni. Rengeteg szakkifejezést és különböző dialektből átvett kifejezést is meg kellett ismernünk, de közösen jól vettük az akadályokat. A képzés során az első 3 hetet Bécsben töltöttük, ahol alapjaiban megismerkedünk, az Utasításokkal, és közlekedési rendszer alapjaival. A következő 4 hete Knittelfelden töltöttük, ahol a gyönyörű stájer környezetben sajátíthattuk el a az Utasítások és előírások további ismereteit. Ezt követően a csapat egy része Sankt Pöltenben, egy másik része Bécsben egy másfél hetes szimulátoros képzésen vett részt, ahol valós pályaparaméterek között az oszrák PZB60, PZB90, valamint az ETCS vonatbefolyásoló berendezésekkel, valamint a rádiózással is ismerkedhettünk, valamint különleges helyzeteket gyakorolhattunk. Ezt követően újra együtt Knotenpunkt Schulungon voltunk, azaz a Bécsi főpályaudvart, annak teljes környezetét, a kiszolgáló létesítményeket is megismertük, és vonalismeretet szereztünk a kerülő útirányként is szolgáló bécsi körvasúti vonalakra Oberlaa és Kledering felé. Ezt követően a indultak a felügyelet alatti vezetések Fahrtrainerek mellett. Nem csak vonalismeretet szereztünk Hegyeshalom és Bécs közötti 118-as vonalra, hanem gyönyrű vonalakon vezethettünk Breclav, Graz, Villach irányában, a Semmeringen át, csodás őszi körülmények között, fantasztikus osztrák járműveken, ahol az elméletben tanultakat a gyakorlatba ültethettük át. Ez eddig mindvégig megkövetelte tőlünk, hogy teljes erővel, minden nap folyamatosan tanuljunk és rögzítsük az ismereteket, itt már három hónapja a taunláson kívűl nem jutott idő semmilyen szabadidős elfoglaltságra, hiszen csak a vizsga sikeressége volt a szemünk előtt. Zárásként természetesen a napokban vizsgákat teszünk. 3 vizsgát kell tennünk: egy Fahrzeugkontorolle vizsgát, egy ETCS vizsgát és egy nagy Dienstprüfungot. A Fahrzeugkontorolle vizsga lényege, hogy ezzel a jövőben a mozdonyvezetőként az osztrák hálózaton is elvégezhessünk vonatvizsgálatot, bizonyos bárcázásokat elvégezhessünk. Az ETCS vizsgán az osztrák szabályozás környezetében kell ETCS ismeretekről számot adnunk. A Dienstprüfung több részből áll: egy írásbeli, egy két részes szóbeli és egy vezetési vizsgamenetből. Ezek sikerességét követően fogjuk a osztrák PV tanúsítványunkat megkapni, és ezáltal alkalmasak leszünk az osztrák hálózaton történő közlekedésre is.

Úgy gondolom ez a képzés kicsit sem láblógatásról, egy szabadságról szólt. Végig kemény tanulás jellemezte, hiszen különösen nehéz idegen nyelven, szakmai dolgokból magas színvonalat képviselni, de ezt tűztük ki célnak, mindig ez hajtott minket! Szerencsére mind a MÁV-Start részéről, mind az otthoniaktól, mind a kinti osztrák kollégáktól minden segítséget megkaptunk, mindenben támogattak minket, hogy ez közel négy hónap végig sikeres legyen! Úgy gondolom egy hatalmas lehetőseg volt mindenkinek.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás